Meneropong Pendidikan Kristiani di Era Pascasekularitas

Paulus Eko Kristianto

Abstract


Abstract. This article discusses the Christian Education model in the post-secular era. In the Indonesian context, understood as religion is challenged to learn from secularity so as not to underestimate humanity and profane dimensions of life. The discussion of this model departs from the research question how is the Christian Education model that is relevant in the post-secularity era? The question was discussed by John D. Caputo’s religion theory as the scalpel. The result was that lifestyle spirituality significantly emphasized at the issue of humanity became the core value of the Christian Education model in the post-secular era.

Abstrak. Artikel ini mengkaji model Pendidikan Kristiani di era pascasekularitas. Dalam konteks Indonesia, era ini dipahami bahwa agama ditantang untuk belajar dari sekularitas agar tidak menyepelekan kemanusiaan dan dimensi-dimensi profan kehidupan. Pembahasan model ini berangkat dari rumusan masalah bagaimana model Pendidikan Kristiani yang relevan di era pascasekularitas? Rumusan tersebut dikaji melalui teori agama John D. Caputo sebagai sebagai pisau bedahnya. Hasil yang diperoleh dalam kajian ini adalah semangat spiritualitas gaya hidup yang menekankan secara nyata pada persoalan kemanusiaan menjadi nilai pokok model Pendidikan Kristiani di era pascasekularitas.


Keywords


Christian Education; post-secularity era, lifestyle; humanity; spirituality; John D. Caputo; Pendidikan Kristiani; pascasekularitas; gaya hidup; kemanusiaan; spiritualitas

Full Text:

PDF

References


Caputo, John D. On Religion. Edited by Martin Lukito Sinaga. Bandung: Mizan, 2003.

Hardiman, F. Budi. Demokrasi Dan Sentimentalitas: Dari “Bangsa Setan-Setan”, Radikalisme Agama, Sampai Post-Sekularisme. Yogyakarta: Kanisius, 2018.

Kimball, Charles. Kala Agama Jadi Bencana. Bandung: Mizan, 2008.

Kristianto, Paulus Eko. “Pendidikan Kristiani Dalam Masyarakat Majemuk Di Indonesia.” In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Agama Kristen Universitas Kristen Indonesia. Jakarta: UKI, 2015.

———. “Resensi: Demokrasi Dan Sentimentalitas—Dari ‘Bangsa Setan-Setan’, Radikalisme Agama Sampai Post-Sekularisme.” GEMA TEOLOGIKA: Jurnal Teologi Kontekstual dan Filsafat Keilahian 4, no. 2 (October 16, 2019): 255. Accessed March 26, 2021. http://journal-theo.ukdw.ac.id/index.php/gemateologika/article/view/484.

Listijabudi, Daniel K. Mendulang Sabda: 15 Refleksi Alkitabiah Tentang Ziarah Hidup Batin. Yogyakarta: TPK, 2011.

Lutz-Bachmann, ed. Postsekularismus. Frankfurt: Campus Verlag, 2015.

Madung, Otto Gusti. “Toleransi Dan Diskursus Post-Sekularisme.” Jurnal Ledalero 15, no. 2 (December 6, 2016): 305. Accessed March 26, 2021. http://ejurnal.stfkledalero.ac.id/index.php/JLe/article/view/39.

Magnis-Suseno, Franz. 12 Tokoh Etika Abad Ke-20. Yogyakarta: Kanisius, 2000.

Noor, Irfan. “Identitas Agama, Ruang Publik Dan Post-Sekularisme: Perspektif Diskursus Jurgen Habermas.” Jurnal Ilmiah Ilmu Ushuluddin 11, no. 1 (2016).

Sastrapratedja, M. “Dari Allah Metafisika Ke Allah Cinta Kasih: Mengukuhkan Dimensi Manusiawi Agama.” In Memahami Kebenaran Yang Lain Sebagai Upaya Pembaharuan Hidup Bersama, edited by Hendri Wijayatsih, Gunawan Adi Prabowo, and Purwaningtyas Rimukti. Yogyakarta: Mission 21/ UKDW/TPK, 2010.

Seymour, Jack L. Mapping Christian Education: Approaches to Congregational Learning. Nashville: Abingdon Press, 1997.

Soetapa, Djaka. “Manusia Dan Kemanusiaan Dalam Perspektif Agama Kristen.” In Memahami Kebenaran Yang Lain Sebagai Upaya Pembaharuan Hidup Bersama, edited by Hendri Wijayatsih, Gunawan Adi Prabowo, and Purwaningtyas Rimukti. Yogyakarta: Mission 21/ UKDW/TPK, 2010.

Supratikno, Agus. Spiritualitas Ziarah Kehidupan: Memaknai Hidup Sebagai Sebuah Perjalanan Spiritual. Yogyakarta: TPK, 2017.

Tjaya, Thomas Hidya. Enigma Wajah Orang Lain. Jakarta: Gramedia, 2012.

Villani, Christini J., and Douglas Atkins. “Community Based Education.” The School Community Journal 10, no. 1 (2000).




DOI: https://doi.org/10.30648/dun.v5i2.334

Article Metrics

Abstract view : 463 times
PDF - 463 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 DUNAMIS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Dunamis telah terdaftar pada situs:

View My Stats

Online ISSN : 2541-3945

Printed ISSN : 2541-3937

Copyright © Jurnal Dunamis 2016. All Rights Reserved.