Analisis Kata Murtad dalam Kitab Ibrani 6:4-6

Elkana Chrisna Wijaya

Abstract


The term of  “fall way” in Hebrews 6:4-6 has been debated by theologians in distinguished perspectives. This study aims to describe and analyze the word of apostasy in Hebrews 6:6, so it would give a biblical undestanding, according to both authors’ purpose of writing this book and its first readers. The result of this analysis would give a contribution to pragmatic and theological thought at present time. The conclucion of this study is, that the word of  “fall away” in Hebrews 6:4-6 is not related to salvation at all. That word is closely related to reward, because it mostly refers to a Christian commitment. Thus, in certain point, believer could be in position of  fall away, where that believer keep himself away from living relationship with Jesus the lorf. That situation doesn’t affect believers’ salvation, but the lost of his reward which shall be received before judgement seat of Christ.

 

Makna kata “murtad” dalam Kitab Ibrani 6:4-6 telah lama diperdebatkan oleh para sarjana Alkitab dalam spektrum teologis yang beragam. Penelitian ini bermaksud untuk menganalisis dan mendeskripsikan kata “murtad” dalam Ibrani 6:6, sehingga menghasilkan pemahaman makna kata yang alkitabiah, yang sesuai dengan maksud penulis kitab Ibrani, serta yang dipahami oleh pembaca pertamanya. Hasil analisis akan memberikan kontribusi pemikiran teologis dan pragmatis pada masa kini. Kesimpulan dari penelitian ini menjelaskan bahwa kata “murtad” dalam Ibrani 6:4-6 sama sekali tidak berhubungan dengan keselamatan. Kata tersebut berhubungan erat dengan upah, karena lebih mengacu kepada komitmen orang Kristen. Dengan demikian, pada situasi atau titik tertentu, orang percaya dapat berada pada posisi “murtad”, bahwa orang tersebut melakukan tindakan menjauhkan diri dari persekutuan yang hidup dengan Tuhan Yesus. Keberadaan tersebut tidak mempengaruhi keselamatan orang percaya, namun berkaitan dengan risiko hilangnya pahala atau upah yang akan diterima orang-orang percaya di hadapan takhta pengadilan Kristus.

Keywords


analysis; book of Hebrew; debate; fall away; reward; salvation; analisis; keselamatan; kitab Ibrani; murtad; pahala/upah; perdebatan

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.30648/dun.v1i2.113

Article Metrics

Abstract view : 9723 times
PDF - 2234 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Dunamis: Jurnal Penelitian Teologi dan Pendidikan Kristiani



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Dunamis telah terdaftar pada situs:

View My Stats

Online ISSN : 2541-3945

Printed ISSN : 2541-3937

Copyright © Jurnal Dunamis 2016. All Rights Reserved.