Yesus sebagai Role Model bagi Guru Pendidikan Agama Kristen: Studi Eksposisi Matius 5-7

Lasmaria Lumban Tobing

Abstract


Abstract. This paper aimed to analyze the teaching model of Jesus in the Sermon on the Mount, in order to provide a teaching paradigm that originates from Jesus himself. This study was conducted by using Matthew 5-7exposition. The exposition resulted several effective ways in which Jesus taught. It can be concluded that Jesus worthy to be called as the Great Teacher, because it was not only the content of His great teachings but also in the way He taught that showed Him as a perfect teacher.

Abstrak. Tulisan ini bertujuan untuk mengkaji model pengajaran Yesus dalam Khotbah di Bukit, dalam rangka memberikan paradigma pengajaran yang bersumber dari Yesus sendiri. Kajian ini dilakukan dengan metode eksposisi terhadap Matius 5-7. Dari eksposisi terhadap teks tersebut dihasilkan beberapa cara efektif dalam pengajaran yang dilakukan oleh Yesus. Dapat disimpulkan bahwa Yesus disebut sebagai Guru Agung, oleh karena bukan hanya isi ajaran-Nya yang agung tetapi juga dalam cara-Nya mengajar yang menunjukkan Ia sempurna sebagai seorang guru.


Keywords


Jesus as role model; Christian Religius Education Teacher; Matthew 5-7; Sermon on the Mount; The Great Teacher; learning strategy; learning methods; Yesus sebagai role model; Guru Pendidikan Agama Kristen; Matius 5-7; Khotbah di Bukit; Guru Agung

Full Text:

PDF

References


Abineno, J. L. Ch. Khotbah Di Bukit. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2017.

Bashir, Shakila, Munaza Bajwa, and Sulmaz Rana. “Teacher as a Role Model and Its Impact on the Life of Female Students.” International Journal of Research -Granthaalayah 1, no. 1 (2014): 9–20.

Caram, Daniel G. The Sermon on the Mount An Introduction to the New Covenant. New York: Zion Christian Publishers, 2002.

Faruqi, Dwi. “Upaya Meningkatkan Kemampuan Belajar Siswa Melalui Pengelolaan Kelas.” Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 2, no. 1 (2018): 294–310.

Halley, Henry H. Penuntun Ke Dalam Perjanjian Baru: Matius-Wahyu. Surabaya: Yakin, n.d.

de Heer, J. J. Injil Matius Pasal 1-22. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2011.

Karnawati, K., H. Hosana, and I Putu Ayub Darmawan. “Lingkungan Proses Pembelajaran Yesus.” Veritas Lux Mea: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 1, no. 2 (2019): 140–153.

Lee, Heekap. “Jesus Teaching Through Discovery.” Journal of the International Christian Community for Teacher Education 1, no. 2 (2004): 1–7.

Nainggolan, J.M. Guru Agama Kristen Sebagai Panggilan Dan Profesi ( Suatu Upaya Peningkatan Mutu Dan Kualitas Guru Agama Kristen). Bandung: Bina Media Informasi, 2010.

———. Strategi Pendidikan Agama Kristen. Bandung: Generasi Info Media, 2008.

Patandean, Yohanes Enci. “Pengajaran Tuhan Yesus Mengenai Berbahagia Dalam Matius 5:3-12.” Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat 2, no. 2 (2018): 115.

Price, J. M. Jesus The Teacher. Bandung: Lembaga Literatur Babptis, 2011.

Ryrie, Charles C. Teologi Dasar 1. Yogyakarta: Yayasan Andi, 1999.

Sabri, Ahmad. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Quantum Teaching, 2010.

Schultz, John. Mattheus’ Gospel, n.d.

Sosipater, Karel. Etika Perjanjian Baru. Jakarta: Suara Harapan Bangsa, 2010.

Stott, John. Seri Pemahaman Dan Penerapan Amanat Alkitab Masa Kini: Khotbah Di Bukit. Jakarta: Yayasan Komunikasi Bina Kasih, 2012.

Verkuyl, J. Khotbah Di Bukit. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2010.

Wesley, John. Khotbah Terbesar Sepanjang Masa. Yogyakarta: Yayasan Andi, 2016.

Wiersbe, W. Warren. Loyal Di Dalam Kristus Mengikut Raja Segala Raja. Bandung: Yayasan Kalam Hidup, 2012.

Ensiklopedia Alkitab Masa Kini I. Jakarta: Yayasan Komunikasi Bina Kasih, 2003.

Tafsiran Alkitab Masa Kini 3. Jakarta: Yayasan Komunikasi Bina Kasih, 2010.




DOI: https://doi.org/10.30648/dun.v5i2.326

Article Metrics

Abstract view : 288 times
PDF - 166 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 DUNAMIS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Dunamis telah terdaftar pada situs:

View My Stats

Online ISSN : 2541-3945

Printed ISSN : 2541-3937

Copyright © Jurnal Dunamis 2016. All Rights Reserved.